Hoe zorgverleners en -ontvangers enthousiasmeren voor inzet hulpmiddel? Tip 4 van 7: Sluit aan bij de aspecten die de zorgvrager belangrijk vindt

Je wilt graag een (nieuw) hulpmiddel gebruiken, maar stuit op weerstand. Herkenbaar? Jij bent als ergocoach, aandachtsvelder of vanuit een andere zorgfunctie ervan overtuigd dat zowel zorgontvangers als zorgverleners zijn gebaat bij het gebruik van dit hulpmiddel. Het verminderen van fysieke belasting voor zorgverleners en betere zorg mogelijk maken, vind je heel belangrijk. Je wilt daarom bijvoorbeeld graag een glijlaken introduceren bij de cliënt of je collega’s om fysieke belasting bij het verplaatsen in bed te verminderen. Maar hoe pak je dat aan?

Ik heb 7 tips voor je hoe je mensen enthousiast kunt krijgen om samen met jou met een hulpmiddel te gaan werken. Mijn vierde tip is om de argumenten die je noemt om het hulpmiddel in te zetten aan te laten sluiten bij wat de zorgvrager daarbij belangrijk vindt.

Tip 4 van 7: Sluit aan bij de aspecten die de zorgvrager belangrijk vindt

Aansluiten op de waarden van je zorgvrager doe je sowieso al bij het leveren van de zorg. Er is echter altijd een spanningsveld tussen jouw professionele expertise en de wensen van je zorgvrager. Op het gebied van arbeidsomstandigheden kan dit nog wel eens botsen. En logisch. Het feit dat zorgvragers soms weerstand hebben is gezond en getuigt van eigen inbreng, meedenken en opkomen voor zichzelf. Wanneer een zorgvrager meteen staat te juichen bij het introduceren van een nieuw hulpmiddel, kun je je beter afvragen of dat een gezonde situatie is. Maar weerstand doet vaak pijn bij de zorgverlener. Misschien kun jij hier wel mee omgaan, maar een andere zorgverlener niet. Je kunt zorgverleners makkelijker overtuigen wanneer je argumenten gebruikt die voordeel voor je zorgvrager opleveren.

Eigenlijk werkt het ook zo bij aankopen doen. De pijn is het geld wat je kwijt bent. De klantwaarde is wat je ervoor terug krijgt. Maar als het goed is zijn de voordelen (klantwaarden) groter dan de nadelen (euro-pijn).

De redenen waarom mensen euro-pijn willen lijden zijn afhankelijk van hun eigen waarden. Dingen die zij belangrijk vinden in het leven. Dat zijn soms hele andere waarden dan die jezelf hebt. Pas wanneer je goede open vragen stelt, kom je er achter wat de waarden van je zorgvrager zijn en sluit daarbij aan. Waarden kunnen zijn: minder afhankelijk, gemak, status, kwaliteit, veiligheid, comfort, luxe, onderscheidend, innovatief, behoudend, erbij willen horen, enz.

Wanneer jij de waarden van je zorgvrager kent, kunt je ook je collega’s beter overtuigen. De meeste zorgverleners zijn nu eenmaal meer ontvankelijk voor de wensen van de zorgvrager dan dat ze aan hun eigen lijf denken. Een in bed glijsysteem kan bijvoorbeeld als voordelen voor de zorgvrager hebben:

  • Meer zelfredzaamheid
  • Meer comfort
  • Minder pijn
  • Meer energie overhouden
  • Minder huidklachten
  • Minder hulpverleners nodig
  • Minder zorgtijd
  • Meer privacy
  • Minder bezwaard voelen omdat het lichter werken is voor de zorg.
  • Betere nachtrust
  • Voorkomen van decubitus
  • Beter ergens bij kunnen
  • Minder mantelzorger hoeven lastig te vallen

Dit zijn slechts voorbeelden. Misschien kun je er nog veel meer achterhalen bij je klant en daarmee ook je collega overtuigen.

Ga verder naar tip 5 of ga terug naar het intro.

Deel dit artikel

Vraag adviesgesprek aan

Plan een afspraak (op afstand) of vraag direct een demo van onze producten aan.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download onze brochure

Benieuwd naar al onze producten? Download dan nu de brochure.

Meer weten over onze glijlakens? Ontdek alle eigenschappen, voordelen en verschillende glijlakens. Download vandaag nog onze brochure voor alle details!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.