Hoe zorgverleners en -ontvangers enthousiasmeren voor inzet hulpmiddel? Tip 5 van 7: Spreek de zorgverlener aan op het welzijn van medezorgverleners

Je wilt graag een (nieuw) hulpmiddel gebruiken, maar stuit op weerstand. Herkenbaar? Jij bent als ergocoach, aandachtsvelder of vanuit een andere zorgfunctie ervan overtuigd dat zowel zorgontvangers als zorgverleners zijn gebaat bij het gebruik van dit hulpmiddel. Het verminderen van fysieke belasting voor zorgverleners en betere zorg mogelijk maken, vind je heel belangrijk. Je wilt daarom bijvoorbeeld graag een glijlaken introduceren bij de cliënt of je collega’s om fysieke belasting bij het verplaatsen in bed te verminderen. Maar hoe pak je dat aan?

Ik heb 7 tips voor je hoe je mensen enthousiast kunt krijgen om samen met jou met een hulpmiddel te gaan werken. Mijn vijfde tip is om het belang uit te spreken van het welzijn van alle betrokken zorgverleners; dat het goed is om stil te staan bij wat voor je collega of voor het team belangrijk is.

Tip 5 van 7: Spreek de zorgverlener aan op het welzijn van medezorgverleners

‘Ik heb nergens last van’, ‘ik vind dat er geen hulpmiddel nodig is’, ‘vroeger…….’ Je kent de argumenten wel. Zorgverleners zijn vaak mensen die niet klagen en doorgaan tot aan het gaatje. Dat siert ze. Echter zie je vaak dat wanneer ze wél uitvallen, ze ook langdurig uitvallen. Dat is voor de betrokkene zelf absoluut het ergst, maar heeft natuurlijk ook andere gevolgen. Andere zorgverleners worden (nog) zwaarder belast, er moeten uitzendkrachten worden ingezet, de continutiet van de zorg wordt lastiger, de zorgvrager mist zijn vaste hulpverlener enzovoort.

We hebben al eerder genoemd dat een zorgverlener vaak eerst aan de zorgvrager denkt, dan aan zijn of haar collega en daarna pas aan zichzelf. In de vorige tip ging het over voordelen voor de zorgvrager. Als dat argument onvoldoende werkt, benoem dan de waarden van de collega’s of het team!

Het team is zo sterk als zwakste schakel! Het wel of niet inzetten van een hulpmiddel en de manier waarop je transfers uitvoert, moet uniform zijn. Dat getuigt dat van kwaliteit van zorg. Daarnaast werkt de zorgvrager beter mee wanneer hij/zij weet dat iedereen op de zelfde wijze werkt.

Dus het beleid maak je op basis van de zwakste schakel in het team. Natuurlijk noem je ze niet de zwakste schakel, maar de meest kwetsbaren. Denk aan zwangeren, ouderen, mensen met klachten of gewoon fysiek minder sterke collega’s. In praktijk zie je vaak dat deze groepen niet altijd aan de bel trekken en voor zichzelf opkomen. Overtuig door eerst de waarden van de ander te achterhalen. Welke argumenten is zij/hij gevoelig voor? Sluit daarbij aan. Een aantal voorbeelden:

  • Minder pijn en klachten bij je collega
  • Collega kan weer meer leuke dingen doen
  • Collega voelt zich meer gehoord
  • Collega kan weer de uren werken welke zij wenst
  • Niet meer je collega lastig vallen voor hulp omdat je het alleen kunt met hulpmiddel
  • Niet meer te hoeven wachten bij zorgvrager totdat er (eindelijk) hulp van collega komt.
  • Minder verzuim,
  • Minder vervanging,
  • Minder uitzendkrachten
  • Meer continuïteit van zorg
  • Blijere collega
  • Eén gezicht naar de zorgvrager
  • Niet meer gemanipuleerd voelen omdat we allemaal hetzelfde doen.

Beleid maak je óók op basis van een slecht moment of mindere dag van de zorgvrager. Soms zie je dat een zorgvrager op goede dagen nog wel iets zelf kan en op slechte dagen niet. Helaas merk je dit pas vaak tijdens het uitvoeren van de handeling. Dan is het te laat en belast je je lijf onnodig. Hoe vervelend misschien ook, kies dan eerder voor een hulpmiddel. Uitzonderingen kunnen natuurlijk gemaakt worden, bijvoorbeeld wanneer iemand in de ochtend altijd fit genoeg is om de handeling uit te voeren maar in de avond niet. Kies dan ervoor om alleen in de avond een hulmiddel te gebruiken. Leg dit vast in het zorgplan en voer dit uniform uit. Evalueer beleid regelmatig en zorg dat alle neuzen één kant op blijven staan.

Ga verder naar tip 6 of ga terug naar het intro.

Deel dit artikel

Vraag adviesgesprek aan

Plan een afspraak (op afstand) of vraag direct een demo van onze producten aan.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download onze brochure

Benieuwd naar al onze producten? Download dan nu de brochure.

Meer weten over onze glijlakens? Ontdek alle eigenschappen, voordelen en verschillende glijlakens. Download vandaag nog onze brochure voor alle details!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.