Hoe zorgverleners en -ontvangers enthousiasmeren voor inzet hulpmiddel? Tip 6 van 7: Overtuig met cijfers en euro’s

Je wilt graag een (nieuw) hulpmiddel gebruiken, maar stuit op weerstand. Herkenbaar? Jij bent als ergocoach, aandachtsvelder of vanuit een andere zorgfunctie ervan overtuigd dat zowel zorgontvangers als zorgverleners zijn gebaat bij het gebruik van dit hulpmiddel. Het verminderen van fysieke belasting voor zorgverleners en betere zorg mogelijk maken, vind je heel belangrijk. Je wilt daarom bijvoorbeeld graag een glijlaken introduceren bij de cliënt of je collega’s om fysieke belasting bij het verplaatsen in bed te verminderen. Maar hoe pak je dat aan?

Ik heb 7 tips voor je hoe je mensen enthousiast kunt krijgen om samen met jou met een hulpmiddel te gaan werken. Mijn zesde tip is dat het vaak helpt om geld- of tijdwinst als reden te noemen om een hulpmiddel in te zetten, omdat veel mensen dit als belangrijke waarde zien. Cijfers helpen inzicht te geven hoe groot de toegevoegde waarde van een hulpmiddel kan zijn.

Tip 6 van 7: Overtuig met cijfers en euro’s

Zoals ik eerder schreef, zijn mensen alleen maar te overtuigen om een hulpmiddel te gebruiken wanneer je aansluit bij hun specifieke waarden. Zaken die zij vanuit hun unieke persoonlijkheid of vanuit hun functie belangrijk vinden. Dat zijn voor de zorgvrager weer hele andere waarden dan voor de zorgverlener.

Geld als waarde

Sommige zorgvragers of zorgverleners zijn gevoelig voor argumenten uitgedrukt in euro’s. Zeker degenen die verantwoordelijk zijn voor het financiële resultaat van hun afdeling of organisatie of een PGB die zo effectief mogelijk moet worden ingezet. Ook zijn er mensen die er waarde aan hechten, of zelfs als maatschappelijke verplichting ervaren, om de kosten in de gezondheidszorg te drukken. Je kunt nog meer redenen bedenken waarom het besparen van geld, belangrijk is. Zeker wanneer de baten aantoonbaar hoger zijn dan de kosten van een hulpmiddel gaat het management snel om!

Tijdswinst als waarde

Slim inzetten van hulpmiddelen, bijvoorbeeld een blijvend in-bed-glijsysteem, levert vaak direct tijdswinst;

  • De zorgvrager is langer zelfredzaam door een in-bed-glijsysteem.
  • Bij het verplaatsen hoeft de zorgverlener niet steeds een glijzeil aan te brengen en weer weg te halen. Dat scheelt veel handelingen en dus zorgminuten.  
  • De zorghandeling, bijvoorbeeld wassen en aankleden, kan veel sneller.
  • Omdat het verplaatsen soms met een verzorgende minder kan, scheelt het tijd die besteed kan worden aan andere zorgvragers of taken.
  • Er kunnen meer mensen geholpen worden door minder zorgverleners.
  • Tijdwinst is direct uit te drukken in geld. Maak het inzichtelijk. Bijvoorbeeld van 30 naar 20 zorgminuten door aanschaf van een hulpmiddel.
  • In de eerste lijn is de kans op vergoeding door een zorgverzekeraar groter wanneer je het hulpmiddel uitdrukt in tijdswinst. Extra tip: benoem ook waarom andere hulpmiddelen NIET werken.

Verzuim, verloop en werknemerstevredenheid als belangrijke waarden

  • Het is mooi als je een pilot van een hulpmiddel op je afdeling zou kunnen starten en parallel daaraan het verzuim gaat monitoren. Echt wetenschappelijk is dat misschien niet want er kunnen andere factoren meespelen. Maar er zijn organisaties die hun management overtuigen door verzuimcijfers. Echter zoals eerder gezegd, verzuimen zorgmedewerkers niet snel en als dat wel zo is, is dat vaak de bekende druppel.
  • Wat iets makkelijker is, is het meten van fysieke klachten voor en na een pilotperiode met gebruik van het nieuwe hulpmiddel, systeem of methodiek. Zeker wanneer er een relatie lijkt tussen vooral schouder, nek arm en polsklachten.
  • Ook kun je het uitdrukken in werknemerstevredenheidonderzoek. Het feit dat er geluisterd wordt naar het verzoek tot aanschaf van een hulpmiddel kan al bijdragen aan een positief gevoel.
  • Ook de Ondernemingsraad kan met de resultaten van de RI&E het management overtuigen. Benoem ook als argumenten ‘goed werkgeverschap’, ‘duurzame inzetbaarheid’ en minder verloop. Liefst onderbouwt met cijfers.
  • Gebruik voorbeelden van afdelingen en of organisaties die aantoonbaar resultaat boekten, de zogenoemde ‘best practices’.

Vraag ondersteunende afdelingen in jouw organisatie om hulp bij bovenstaande activiteiten.

Ga verder naar tip 7 of ga terug naar het intro.

Deel dit artikel

Vraag adviesgesprek aan

Plan een afspraak (op afstand) of vraag direct een demo van onze producten aan.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download onze brochure

Benieuwd naar al onze producten? Download dan nu de brochure.

Meer weten over onze glijlakens? Ontdek alle eigenschappen, voordelen en verschillende glijlakens. Download vandaag nog onze brochure voor alle details!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.