Wij helpen je kiezen! Wanneer gebruik je welk in-bed-glijsysteem? Fase 1: De cliënt is zelfredzaam

Een aanvulling op de Immedia Keuzehulp

Door Gerda de Zwart

Als zorgprofessional ben je expert in het verlenen van zorg, niet in het kiezen van het juiste hulpmiddel. Dat weet ik uit mijn werk als verpleegkundige. Schakel waar mogelijk een ergotherapeut in wanneer je denkt dat een hulpmiddel zoals een in-bed-glijsysteem een oplossing kan bieden. Om het jullie zo makkelijk mogelijk te maken hebben wij een keuzehulp voor de juiste glijsystemen ontwikkeld. Hierin geven we in drie fases aan, welk hulpmiddel/product het meest geschikt is in welke situatie. Dit heeft al veel zorgprofessionals geholpen.

De 3 fases zijn als volgt:

  1. Cliënt is zelfredzaam
  2. Zorgverlener helpt cliënt
  3. Cliënt is in hoge mate afhankelijk van hulpverlener

Misschien ken je vanuit de Arbo-richtlijnen de Mobiliteitsklassen A t/m E. Dit is een Arbo-indeling om de fysieke zorgzwaarte te bepalen. Deze passen naadloos in onze drie fases.

Waarom een andere onderverdeling?

Omdat onze fases niet alleen op arbeidsomstandigheden zijn gebaseerd, maar ook op het welzijn van de cliënt. Wij hebben die twee aspecten gecombineerd in een simpel en werkbaar model. Wij zijn ervan overtuigd dat het verminderen van fysieke belasting van de zorgverlener hand in hand gaat met het vergroten van de zelfredzaamheid. Bovendien gaat het ook samen met het comfort van de cliënt én het voorkomen van decubitus.

Wat zijn mobiliteitsklassen?

De Arbowet in de zorg is per handeling vertaald naar een mooi overzicht waarin staat welk hulpmiddel moet worden gebruikt per “categorie” cliënt. Zie Praktijkrichtlijnen zorgverleners. Het eerste kopje gaat over verplaatsen in bed. Hierin zie je dat een glijhulpmiddel MOET worden gebruikt vanaf Mobiliteitsklasse C. Ook wordt er geadviseerd gebruik te maken van “kleine hulpmiddelen”.

De Mobiliteitsklassen in het kort:

A. De cliënt is in staat om de handeling zelf uit te voeren, met of zonder hulpmiddelen en zonder risico op overbelasting van de zorgverlener.

B: De cliënt heeft hulp nodig, maar die is niet fysiek belastend voor de zorgverlener.

C: De hulp die de cliënt nodig heeft is zonder hulpmiddelen fysiek te belastend voor de zorgverlener. De cliënt kan wel substantieel bijdragen aan de handeling.

D: De hulp die de cliënt nodig heeft is zonder hulpmiddelen fysiek te belastend voor de zorgverlener.

E: De hulp die de cliënt nodig heeft is zonder hulpmiddelen fysiek te belastend voor de zorgverlener. Het stimuleren van zelfredzaamheid is van ondergeschikt belang, comfort en veiligheid staan voorop.

Welke mobiliteitsklasse hoort bij welke fase? En welk product kies ik dan? Graag leg ik dit per fase uit in deze serie van drie blogs over de 3 fases van de keuzehulp. We beginnen met fase 1: De cliënt is zelfredzaam.

Fase 1: De cliënt is zelfredzaam (of het stimuleren van zelfredzaamheid)
Mobiliteitsklassen A en B

Wij adviseren in de 1e fase de cliënt gebruik te laten maken van een Immedia Satin Sheet Basislaken. Met dit hulpmiddel kan de cliënt zelfstandig draaien in bed en in of uit bed komen.

Voordelen voor de cliënt

  • Langer of opnieuw zelfstandig
  • Meer comfort
  • Minder pijn
  • Meer gemak
  • Minder druk op (mantel)zorg
  • Minder kans op decubitus/huidproblemen
  • Eigen regie
  • Mobiliteit

Voordelen voor de zorgverlener

  • Minder fysieke belasting
  • Tijdwinst
  • Decubituspreventie
  • Geld besparen (minder zorgtijd, minder wondzorg etc.)
  • Gemakkelijk overstappen naar de volgende fase wanneer de zorgzwaarte toeneemt
  • Goed gevoel, een blije cliënt maakt de zorgverlener ook blij!

De keuze van het basislaken

Alle basislakens gaan uit van hetzelfde principe. Een witte, gladde, satijnen strook in het centrum van het laken. Daardoor kun je makkelijker zijdelings verschuiven. Zo kun je bijvoorbeeld een draai te maken of om uit bed te komen. Aan de zijkanten bestaat het basislaken uit een strook lichtgroen, gestreept katoen. Dit gedeelte is stroef. Het is een remstrook. Dit voorkomt dat je richting de rand van het bed glijdt. Onze online keuzehulp helpt je door middel van een paar vragen direct naar het juiste product.

De belangrijkste keuzevragen zijn: Waar gaat de cliënt het voornamelijk voor gebruiken en hoe beweegt hij zich? Als je kiest voor: ‘De cliënt is zelfredzaam,’ kom je vanzelf in fase 1 en heb je keuze uit drie basislakens:

  • Satijnen voeteneind met remstrook aan de zijkanten: wanneer de cliënt de onderbenen en hielen verschuift om te draaien.
    Immedia SatinSheet Basislaken Maxi Corner
  • Katoenen voeteneinde wanneer de wens is om met de voeten af te zetten bij het draaien.
    Immedia SatinSheet basislaken Midi Corner
  • Geheel satijnen voeteneinde zonder remstrook om de onderbenen makkelijk in- en uit bed te schuiven.
    Immedia SatinSheet Basislaken Maxi Fit – hoeslaken

Er is nog veel meer mogelijk. Meestal zijn de opties in de keuzehulp voldoende, maar neem gerust contact met me op wanneer je wilt overleggen.

Conclusie

Zowel vanuit Arbo-oogpunt (mobiliteitsklassen A en B) als uit het oogpunt van de zelfredzaamheid van de cliënt is een basislaken van het Immedia SatinSheet systeem een goed hulpmiddel. Zeker wanneer je kunt inschatten dat de zorgzwaarte zal toenemen. Je kunt makkelijker opschalen naar fase 2 door alleen een treklaken erbij te gebruiken. Door middel van de keuzevragen kun je zelf bepalen welk basislaken het meest geschikt is.

Lees in de volgende blog alles over fase 2: Zorgverlener helpt de cliënt. Ook vind je daar het antwoord op een aantal veelgestelde vragen over het SatinSheet systeem.

Gerda de Zwart, specialist fysieke belasting

Veelgestelde vragen

Mag het basislaken direct op het matras?
Ja, graag zelfs. Ook op alle antidecubitusmatrassen. Daarom zitten er ook elastieken aan de hoeken. Er is dan genoeg ruimte voor eventuele slangen van een luchtwisselmatras en veel ruimte om de luchtcellen te controleren. Een hoeslaken tussen het matras en het basislaken zorgt voor een extra laag. Dit kan voor wrijving zorgen. Dit willen we juist voorkomen.

Blijft het goed liggen?
Ja, het materiaal is glad aan de bovenkant, maar zeer stevig en extra stroef aan de onderzijde. De elastieken aan de hoeken zorgen ervoor dat het laken mooi strak ligt.

Hoe maak ik het bed op?
Direct op het eigen matras. Er staan labels op met “this side up”. Ook het treklaken werkt zo. Het label van het treklaken ligt dus direct aan het hoofdeind en is zichtbaar. De satijnen lagen moeten elkaar immers raken.

Hoe kan het worden gewassen?
Het laken kan gewoon in de wasmachine, tot een temperatuur van 80 graden. Gebruik geen wasverzachter, geen bleekmiddel en geen agressieve wasmiddelen. Het laken mag in de droger, op lage temperatuur. Zie voor meer informatie de washing guide.

Hoe lang gaat het mee?
Dat is afhankelijk van de intensiteit van het gebruik, het gewicht van de gebruiker, de mate van bevuilen en wassen. Net zoals je kleren eerder slijten wanneer je ze intensief draagt en wast.

Is het niet gevaarlijk?
Nee, daarom mag het Satin Sheet glijlaken wel in bed blijven liggen en een glijzeil niet. De remstroken voorkomen dat iemand te ver naar de zijkant van het bed schuift.

Wat is de prijs?
Wij zijn leverancier en verkopen niet direct. De hulpmiddelendealer kan u daarin verder te woord staan. Voeg voor de zekerheid de keuzewijzer toe of de artikelnummers uit de keuzehulp.

Kunnen wij het uitproberen?
Dat is vaak mogelijk, zeker bij instellingen. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Kunnen wij instructies krijgen?
Jazeker! Wij komen graag langs voor passingen, demo’s en trainingen.

Wordt het vergoed in de eerste lijn?
Dat zien wij steeds vaker gebeuren. Echter, dit verschilt enorm per zorgverzekeraar. Een ergotherapeut kan proberen de zorgverzekeraar te overtuigen. Maar, beter kan je dit via een hulpmiddelendealer doen. Overtuig de zorgverzekeraar of dealer van de noodzaak van dit specifieke hulpmiddel en waarom andere hulpmiddelen niet volstaan. Daarnaast helpt het enorm mee wanneer je het in euro’s kan uitdrukken: tijdswinst, minder personele kosten, verminderen wondzorg enz. De hulpmiddelendealer zal het beoordelen en een aanvraag doen richting de zorgverzekeraar. Noem wel de artikelnummers van de producten die je wilt hebben. Alleen namen wordt erg lastig. Ik zou het leuk vinden om te horen of het lukt en hoe je het hebt aangepakt. We kunnen elkaar op die manier helpen om uiteindelijk de zorgmedewerker en de client daarmee te helpen!

Deel dit artikel

Vraag adviesgesprek aan

Plan een afspraak (op afstand) of vraag direct een demo van onze producten aan.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download onze brochure

Benieuwd naar al onze producten? Download dan nu de brochure.

Meer weten over onze glijlakens? Ontdek alle eigenschappen, voordelen en verschillende glijlakens. Download vandaag nog onze brochure voor alle details!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.