Wij helpen je kiezen! Wanneer gebruik je welk in-bed-glijsysteem? Fase 3: Cliënt is in hoge mate afhankelijk van hulpverlener

Een aanvulling op de Immedia Keuzehulp

Mobiliteitsklassen D en E

Door Gerda de Zwart

Welke mobiliteitsklasse hoort bij welke fase? En welk product kies ik dan? Graag leg ik dit per fase uit in deze serie van drie blogs over de 3 fases van onze keuzehulp. Dit keer fase 3: De cliënt is in hoge mate afhankelijk van de hulpverlener.

In de vorige blog over fase 2 werd duidelijk dat bij Mobiliteitsklasse C en D gebruik kan worden gemaakt van een Immedia Satin Sheet Basislaken in combinatie met een Immedia 2D Treklaken of een Immedia 4D Treklaken. Met dit satijnen in-bed-glijsysteem kun je de cliënt makkelijk verplaatsen door gebruik te maken van de gladde satijnen lagen die over elkaar heen bewegen. Dit voorkomt fysieke belasting bij de zorgverlener en voorkomt decubitus bij de cliënt. Met het 4D treklaken kun je cliënten in mobiliteitsklassen vaak nog goed verplaatsen. Zeker in combinatie met een passieve lift, waaraan je het treklaken kunt bevestigen.

Zorgzwaarte

Zoals voor alle hulpmiddelen, geldt dat er grenzen aan het SatinSheet systeem zitten. Dit is het geval wanneer de zorgzwaarte nog verder toeneemt. De zorgzwaarte hangt af van verschillende factoren.

Vanuit de cliënt o.a.:

  • Niet meer meewerken (fysiek of cognitief)
  • Fysieke toestand vermindert (pijn, vermoeidheid, ongemak)
  • Psychische toestand vermindert (snel overprikkeld, weerstand)
  • Lichaamsgewicht neemt toe
  • Sociale factoren (druk mantelzorg)
  • Frequentie van het verplaatsen

Ook de factoren van uit de zorgverleners spelen een grote rol. Wat de ene zorgverlener als zwaar ervaart, vindt de andere zorgverlener fysiek totaal niet belastend. Kies bij twijfel of discussie altijd voor een mobiliteitsklasse verder. Fysieke klachten zijn voor de betrokkene vervelend, maar heeft ook gevolgen voor het team. Denk aan het verzuim, de continuïteit en kwaliteit van zorg enz. Ook financieel levert het voorkomen van fysieke overbelasting een groot voordeel op.

Fase 3: Cliënt is in hoge mate afhankelijk van hulpverlener

Wanneer overgaan naar fase 3? Wanneer het verplaatsen in bed óf voor de zorgmedewerker óf door de cliënt met het huidige hulpmiddel onaangenaam is. In praktijk zal dit de cliënt zijn die gebruik maakt van een passieve lift.

Doorgaans zien wij dat halverwege mobiliteitsklasse D. Ga dan over op fase 3 met het Immedia 4WayGlide Systeem. Dit is een soortgelijk systeem als het SatinSheet systeem. Het bestaat uit een basislaken en een treklaken. Het basislaken heeft als middenstrook een glad gedeelte en aan de randen een remstrook. Alleen de materialen zijn anders. Het middendeel is donkergroen glijmateriaal en de randen een donkergrijze antislip rand. Er zijn verschillende opties voor een luik in het midden. Is dit luik gesloten, dan heb je de gladde stof. Is het luik open, dan heb je een antislip gedeelte.

Er zijn meerdere opties mogelijk. Op het basislaken ligt altijd een treklaken. Het treklaken is er in twee versies. Beiden hebben aan de onderzijde hetzelfde super gladde materiaal als de middenstrook van het basislaken. Bovenop (waar de cliënt op blijft liggen) is er keuze tussen een donkergroene gewatteerde laag, of een heel lichtgroene vocht absorberende laag. Zie ook onze keuzehulp voor advies.

Overeenkomsten met fase 2, SatinSheet:

  • Ligt direct op het (AD)matras
  • Blijft in bed liggen
  • Combinatie van een matrashoes/ basislaken met daarop een soort treklaken
  • De cliënt ligt op het treklaken en blijft daarop liggen
  • De huid schuift niet, maar twee super gladde lagen zorgen voor beweging
  • Het kan in combinatie met een passieve lift worden gebruikt
  • Kan in alle richtingen verplaatsen
  • Bevat lussen voor goede grip
  • Voorkomt decubitus
  • Er is ook een versie die extra vocht opneemt
  • Kan gewoon in de was
  • Verschillende maten en varianten
  • Intuïtief in gebruik

Verschillen met fase 2, SatinSheet:

  • Het materiaal is nóg gladder, dus nog minder weerstand.
  • Het basislaken is niet los te gebruiken, dus ALTIJD in combinatie met treklaken.
  • Het treklaken wordt ook wel “glijmatras” genoemd omdat het dikker is dan het SatinSheet treklaken.
  • Het glijmatras ligt zeer comfortabel door gewatteerde stof. Dit vermindert pijnklachten.
  • De donkergroene kleur werkt rustgevend.
  • Er is alleen een versie waarop je alle kanten kunt verplaatsen(4D), dus geen 2D.
  • Geschikt voor (zeer) zware cliënten. Extra grote versie tot 300kg.
  • Geschikt voor cliënten die op geen enkele manier meer meewerken.
  • Cliënt voelt nóg minder de verplaatsingen door het gemak en het materiaal.
  • Mogelijkheid om het systeem op de rem te zetten. Dit kan door middel van het locksysteem (bijvoorbeeld voor rechtop zitten).
  • Het treklaken bevat veel meer lussen, zowel iets dichter bij de cliënt als wat verder af. Je kunt per situatie bepalen wat het meest prettig is.

De voordelen van de Immedia 4WayGlide

1. Minder fysieke belasting van de zorgverlener

Het 4WayGlide systeem vermindert de fysieke belasting sterk. Omdat het systeem in bed blijft liggen, zijn minder handelingen noodzakelijk dan wanneer je een hulpmiddel gebruikt wat weer weggehaald moet worden. Door de gladde lagen kan de verplaatsing met zeer weinig krachtsinspanning plaatvinden, ook als de cliënt totaal niet meewerkt. Tip: Hogerop in bed verplaatsen? Gebruik de Trendelenburg-functie van het bed (bed kantelen, boeteneinde hoger dan hoofd) of hef de kniesteun. De cliënt glijdt dan al vaak vanzelf omhoog in bed. Wanneer je aan het treklaken trekt heb je door de dikte veel grip. Dit is beter voor je vingers. Nog beter is het, om te trekken aan de lussen van het treklaken. Je trekt dan meer met je hand in plaats van met de vingers. Ook dit kan klachten voorkomen. 

2. Tijdswinst (en tijd = geld)

Je kunt nóg meer doen met minder handen. Ook bij de intensievere zorgvrager. In veel gevallen kun je met één zorgverlener doen, wat voorheen met twee gedaan moest worden. Dat bespaart tijd. Dit is vanuit de zorgverleners een groot voordeel. Er is meer tijd voor zaken die je belangrijk vindt. Daarnaast voelt de zorgverlener zich minder bezwaard. Doordat ze niet steeds een collega om hulp hoeft te vragen.

Ook voor de cliënt kan de tijdswinst een voordeel zijn. Zeker wanneer de cliënt het verplaatsen in bed als onaangenaam of pijnlijk ervaart. Dan is het fijn wanneer de handeling korter duurt. Vooral ’s nachts ervaren cliënten dat als een groot voordeel. Ze kunnen sneller weer doorslapen. Soms kan de verplaatsing zijwaarts en omhoog zelfs plaatsvinden terwijl de cliënt doorslaapt.

3. Meer comfort en decubituspreventie

Het systeem ligt comfortabel waardoor het zacht en veilig aanvoelt. De cliënt blijft er op liggen. Doordat de cliënt niet meer schuift met de huid over een onderlaag kan het decubitus voorkomen. Het is makkelijker tijdens het wassen en aankleden, je kunt ook makkelijker met ledematen schuiven. De donkergroene kleur blijkt ook nog eens rustgevend te werken. Zeker bij prikkelgevoelige mensen. De vocht opnemende versie kan handig zijn wanneer cliënten bijvoorbeeld snel transpireren, of wanneer er de wens is om ander vocht te absorberen. Dit treklaken is ook “dunner”.

4. Eenvoudige wisselligging en positioneren

Wisselligging is met het 4WayGlide systeem veel eenvoudiger, comfortabeler en sneller. Zeker wanneer je dit systeem gebruikt in combinatie met de Immedia Positioneringswig. Dit wigvormige kussen is van hetzelfde antislip materiaal gemaakt als de remstroken van het basislaken. Het kussen heeft twee schuine kanten met verschillende hellingsgraad. Wanneer je dit kussen plaats tussen het basislaken en het treklaken, blijft het op zijn plaats en kun je de cliënt positioneren.

Voorbeeld: Draai de cliënt op de zij. Plaats het kussen met de meer steile kant achter de rug van de cliënt, tussen de twee lagen. De cliënt ligt comfortabel tegen de verhoging aan. Wanneer het tijd is voor de volgende “wissel” hoef je alleen de positioneringswig om te draaien naar de minder steile kant. De druk op de heup zal dan anders verdeeld zijn. Bij een volgende wissel kun je het kussen iets van de rug af verschuiven zodat de cliënt half op de rug/half op de zij ligt. Dit kan zelfs een aantal keer worden herhaald.

5. Vermijden van de aankoop van meer belastende en duurdere hulpmiddelen

De Immedia 4WayGlide kun je gebruiken met de hand én met een passieve lift. De combinatie van de passieve lift en de super lage weerstand maakt het mogelijk om cliënten met de allerhoogste zorgzwaarte te verplaatsen. Ook pijnklachten kan een indicatie zijn om op deze wijze te verplaatsen. Hiermee is het inzetten van een wentellakensysteem vaak niet meer nodig. Een wentellakensysteem is een systeem wat automatisch te bedienen is. Het bestaat uit twee “bedhekken” met een opgerold laken. Dit laken loopt onder de cliënt door naar het andere hek. Er zijn natuurlijk altijd situaties denkbaar wanneer het wentellakensysteem wel een goede optie is. Een wentellakensysteem is vele malen duurder en wordt vaak als heel ingrijpend ervaren door zowel cliënt als zorgverlener.

Conclusie

In fase 3 ‘Cliënt is in hoge mate afhankelijk van zorgverlener’ (mobiliteitsklassen D en E)  zorgt het 4WayGlide systeem voor veel voordelen. Zowel voor de zorgverlener als de cliënt. Er zijn veel toepassingsmogelijkheden en kansen voor de cliënten in de hogere zorgzwaarte categorie. Dit kan zijn o.a. lichaamsgewicht, ziektebeeld of pijn. Het systeem kan ook worden gebruikt om te positioneren en voor wisselligging. Het gebruik van een positioneringswig is dan erg handig Wanneer je het 4WayGlide systeem gebruikt in combinatie met een passieve lift, hoef je in de meeste gevallen geen gebruik te maken van een wentellakensysteem.

Lees hieronder ook veelgestelde vragen met de antwoorden. Deze vragen horen wij vaak. Misschien zit jouw vraag er niet tussen. Stuur dan een mail met je vraag. Dan kan ik deze beantwoorden. Misschien hebben andere zorgverleners er ook nog iets aan!

Gerda de Zwart, specialist fysieke belasting

Veelgestelde vragen

Mag het systeem direct op het matras?
Ja, graag zelfs. Ook op alle antidecubitusmatrassen. Daarom ook de elastieken aan de hoeken. Er is dan genoeg ruimte voor eventuele slangen van een luchtwisselmatras en veel ruimte om te luchtcellen te controleren.Een hoeslaken tussen het matras en het basislaken zorgt voor een extra laag. Dit kan voor wrijving zorgen. Dit willen we juist voorkomen.

Hoe maak ik het bed op?
Direct op het ieder matras. Er staan labels op met “this side up”. Ook het treklaken werkt zo. Het label van het treklaken ligt dus direct aan het hoofdeind en is zichtbaar. De satijnen lagen moeten elkaar immers raken.

Blijft het goed liggen?
Ja het materiaal is glad aan de bovenkant, maar zeer stevig en extra stroef aan de onderzijde. De elastieken hoeken zorgen ervoor dat hij mooi strak ligt.

Hoe kan het gewassen worden?
Gewoon in de wasmachine tot 80 graden. Gebruik geen wasverzachter, geen bleekmiddel en agressieve wasmiddelen. Droger mag, op lage temperatuur. Zie ook de washing guide.

Hoe lang gaat het mee?
Dat is afhankelijk van de intensiteit van gebruik, gewicht gebruiker, mate van bevuilen en wassen. Net zoals je kleren eerder slijten wanneer je ze intensief draagt en wast. Ook hangt het af van de manier waarop je het luik opent en sluit. De bedoeling is dat je de billen iets kantelt en dan het luik dichttrekt. Zie filmpje. (link 4way)

Is het niet gevaarlijk?
Nee, daarom mag 4WayGlide wel in bed blijven liggen en een glijzeil niet. De remstroken voorkomen dat iemand te ver naar de zijkant van het bed schuift.

Wat is de prijs?
Wij zijn leverancier en verkopen niet direct. De hulpmiddelendealer kan u daarin verder te woord staan. Voeg voor de zekerheid de keuzehulp (link) toe of de artikelnummers uit de keuzehulp.

Kunnen wij het uitproberen?
Dat is soms mogelijk, zeker bij instellingen. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Kunnen wij instructies krijgen?
Jazeker! Wij komen graag langs voor passingen, demo’s en trainingen. Vraag hier een demo aan.

Wordt het vergoed in de eerste lijn?
Dat zien wij steeds vaker gebeuren. Echter dit verschilt enorm per zorgverzekeraar. Een ergotherapeut kan proberen de verzekeraar te overtuigen. Beter kan zijn dit via een hulpmiddelendealer te doen.  Overtuig zorgverzekeraar of dealer van de noodzaak van dit specifieke hulpmiddel en waarom andere hulpmiddelen niet volstaan. Daarnaast helpt het enorm mee wanneer je het in euro’s kan uitdrukken: tijdswinst, minder personele kosten, verminderen wondzorg enz. De hulpmiddelendealer zal herbeoordelen en een aanvraag doen richting de zorgverzekeraar. Noem wel de artikelnummers van de producten die je wilt hebben. Alleen namen wordt erg lastig.

Ik zou het leuk vinden om te horen of het lukt en hoe je het hebt aangepakt. We kunnen elkaar op die manier helpen om uiteindelijk de zorgmedewerker en de client daarmee te helpen!

Deel dit artikel

Vraag adviesgesprek aan

Plan een afspraak (op afstand) of vraag direct een demo van onze producten aan.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Download onze brochure

Benieuwd naar al onze producten? Download dan nu de brochure.

Meer weten over onze glijlakens? Ontdek alle eigenschappen, voordelen en verschillende glijlakens. Download vandaag nog onze brochure voor alle details!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.